Toimingupiirangute kohaldamata jätmine (KVS)

« Tagasi

Käru Raamatukogus töösuhtes toimingupiirangu kohaldamata jätmine

Vabariigi Valitsuse 23. detsembri 2016 määruse nr 152 "Käru valla, Türi valla ja Väätsa valla osas haldusterritoriaalse korralduse ja Vabariigi Valitsuse 3. aprilli 1995. a määruse nr 159 „Eesti territooriumi haldusüksuste nimistu kinnitamine" muutmine" alusel moodustus haldusreformi tulemusel Käru valla, Türi valla ja Väätsa valla ühinemisel uus omavalitsusüksus, kes Eesti territooriumi haldusjaotuse seaduse § 92 lõike 2 alusel on ühinenud omavalitsusüksuste õigusjärglane.

 

Pärast haldusreformi on Käru Raamatukogu Türi valla asutus, Türi Vallavalitsuse hallatav asutus. Türi Vallavalitsusele ilmnes asjaolu, et Käru Raamatukogu juhataja on sõlminud töölepingu korruptsioonivastase seaduse §  7 lõike 1 punktis 1 märgitud isikuga.

 Türi Vallavalitsus kui täitevorgan ning kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse § 661 lõike 1 alusel valla või linna ametiasutuse hallatavate asutuste ja nende juhtide tegevuse  seaduslikkuse ja otstarbekuse üle kontrolli teostav organ algatas 24. aprilli 2018 istungil Käru Raamatukogu juhataja tegevuse seaduslikkuse ja otstarbekuse üle teenistusliku järelevalve ning Türi vallavanem palus asjaolude selgitamiseks kirjutada raamatukogu juhatajal seletuskirja.

15. mai 2018 istungil menetles Türi Vallavalitsus kui täitevorgan raamatukogu juhataja antud selgitusi. Raamatukogu juhataja tunnistas, et on sõlminud töölepingu temaga perekondlikult seotud isikuga. Tegemist on veerand koormusega raamatukoguhoidja töökohaga ning töökoht täideti koostöös Eesti Töötukassaga. Seletuskirjas märgib raamatukogu juhataja, et Käru Raamatukogus ongi tööl ainult juhataja ja veerand kohaga raamatukoguhoidja ja keegi teine raamatukoguhoidjaga töölepingut sõlmida ei saanud. Raamatukogu juhataja palus võimalusel vallavanemal määrata edaspidi töötajaga tehinguid ja toiminguid tegema kedagi teist.

 

Vallavalitsus arutas ja kaalus tekkinud olukorda. Korruptsioonivastase seaduse (KVS) § 2 sätete alusel on asutuse juht ametiisik, mistõttu ta peab KVS § 3 lõike 2 punkti 1 alusel pidama kinni toimingupiirangutest. KVS § 11 lõike 1 punkti 1 alusel ei või ametiisik teha toimingut või tehingut endaga seotud isiku suhtes. KVS § 11 lõikest 2 tulenevalt peab ametiisik toimingupiirangu asjaolust viivitamata teavitama oma vahetut juhti või ametiisiku ametisse nimetamise õigusega isikut või organit. Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse (KOKS) § 50 lõike 1 punktist 7 lähtuvalt nimetab ametiasutuse hallatava asutuse juhi ametiasse vastava omavalitsuse valla- või linnavalitsus ning töölepingu valla või linna nimel sõlmib vallavanem või linnapea, täites hallatava asutuse juhi suhtes kõiki tööandaja õigusi.

 

KVS § 11 lõike 3 punkti 5 alusel on ametiisikul õigus jätta otsuste ja toimingute puhul toimingupiirang kohaldamata, kui ta avaliku ülesande täitmisel tagab asutuse töö korraldamise.

Türi Vallavalitsus leidis, et raamatukogu juhatajale on ette heidetav asjaolu, et töölepingu sõlmimise vajadusest tulenevalt ei teavitanud enne haldusreformi eksisteerinud Käru Vallavalitsust või Käru vallavanemat.

Hinnanud kehtivat olukorda, jõudis Türi Vallavalitsus aga järelduseni, et vastavalt rahvaraamatukogu seadusele, Käru Raamatukogu põhimäärusele ning asutuse tegvuste reguleerivatele õigusaktidele, on raamatukogu direktor või juhataja ainus isik, kellel on vastava asutuse kaudu tööandaja õigused ning kes asutuse töö korraldamiseks omab oskusteavet asutuse töötajale tööülesannete andmiseks ja kontrollimiseks. Juhataja realiseerib tööandja õigusi kehtivatest õigusaktidest lähtuvalt ning tööõigusalastes suhetes diskretsiooni rakendamine on minimaalne. Türi valla asutustel on tsentraliseeritud raamatupidamine ning seda korraldatakse ametiasutuse kaudu. Türi Vallavalitsuse hallatavate kultuuriasutuste juhtide tegevust kontrollib ja koordineerib ametiasutuse haridus-,  kultuuri- ja sotsiaalosakond. Seega on asutuse juhi otsustustel, mis on seotud temaga seotud isikuga tööalastes suhetest toimingute tegemisel ja nimetatud isiku majanduslike huvidega, täiendav kontroll. Lisaks teostab vallavalitsus kui täitevorgan asutuse juhtide tegevuse üle teenistuslikku järelevalvet.

Türi Vallavalitsus jäi seisukohale, et tegemist oli ja on olukorraga, kus asutust sai ja saab töösuhtes esindada, mh tööülesandeid ja anda ning neid kontrollida ainult raamatukogu juhataja. Vastavaid ülesandeid ei saa täita ei vallavanem ega ka vallavalitsus täitevorganina.   Kuna asutuse töötajaga töölepingu sõlmimise, muutmise ja lõpetamisega seotud toimingud on valdavalt reguleeritud õigusnormidega, ei ole raamatukogu juhatajal oma lähedasega tööalaste otsuste tegemisel märkimisväärset sisulist otsustusõigust. Vallavalitsus jäi seisukohale, et Käru Raamatukogu juhatajal oli ja on töösuhte reguleerimiseks tehtavate toimingute ja tehingute puhul õigus jätta KVS § 11 lõike 1 punktis 1 sätestatud toimingupiirang KVS § 11 lõike 3 punkti 5 alusel kohaldamata. Korruptsiooniohu minimeerimiseks seadis vallavalitsus tingimuse, et Käru Raamatukogu juhataja peab temaga seotud isiku palga muutmise ning talle lisatasu maksmise eelnevalt kooskõlastama vallavanemaga.