Vaikusepesad ja savikoda: Türi koolid said uusi lahendusi erivajadustega laste toetamiseks

Pildil Laupa Põhikoolile soetatud aeropoonika kasvuhoone.

Türi vallas jõudis lõpule projekt „Kaasava hariduse põhimõtete rakendamine Türi valla koolides", mille toel soetati mitmesse kooli uusi õppevahendeid ja loodi ruumilahendusi, mis aitavad erivajadustega lastel koolielus paremini toime tulla.

Türi valla haridusspetsialist Kati Nõlvak sõnas, et projekt on osa laiemast riiklikust suunast. „Projekti eesmärk on investeerida Türi valla haridusasutuste õppekeskkonna arendamisse, et soodustada kaasava hariduse põhimõtete rakendamist ja vastata Eesti 2035 strateegia, valdkondlike arengukavade ning rakenduskava erieesmärgi sihtidele," selgitas ta.

Projekt maksis ligi 65 300 eurot, millest suurem osa tuli Euroopa Regionaalarengufondist ja riiklikust kaasrahastusest. Valla omaosalus moodustas 15 protsenti.

Nõlvak tunnistas, et koolide igapäevaelus on hetki, kus laps vajab lihtsalt rahulikku kohta. „Vaikusepesad annavad lapsele võimaluse korraks end koguda. Mõni õpilane vajab vaikust pärast lärmakat vahetundi, teine aga turvalist ruumi enne kontrolltööd," rääkis ta.

Türi vallavanem Sulo Särkinen rõhutas, et tegemist ei ole pelgalt mööbli ja seadmete ostmisega. „Need lahendused muudavad päriselt meie koolide õhkkonda. Kui laps, kes varem kippus klassist välja jooksma, leiab nüüd endale vaikse nurgakese, siis see ongi juba suur võit," sõnas vallavanem.

Koolide lahendused olid erinevad ja lähtusid iga kooli eripärast:

  • Laupa Põhikoolis rõhutakse käelistele tegevustele – seetõttu soetati keraamikaahi ja tööriistad, mis aitavad lastel oma loovust väljendada ja kõnet arendada. Samuti toodi kooli aeropoonika kasvuhoone, mis muudab loodusõppe põnevamaks.
  • Väätsa Põhikoolis rajati avatud õpiruumid, mis annavad õpilastele võimaluse õppida oma tempos ja vajadusel eraldi rühmadena.
  • Türi Põhikoolis paigaldati vaikusepesasid ja soetati mürasummutavaid kõrvaklappe, et õpilased leiaksid keset saginat võimaluse keskendumiseks.
  • Käru Põhikoolis said õuevahetunnid uue sisu – sealne õpe toetab liikumist ja loovust, pakkudes HEV-lastele rohkem sensoorset stimulatsiooni.
  • Retla-Kabala Koolis täiendati õppekeskkonda vahenditega, mis võimaldavad õpetajal tunde paremini kohandada vastavalt iga lapse individuaalsetele vajadustele.

„Me ei tahtnud ühtset lahendust kõigile koolidele," selgitas Nõlvak. „Soovisime, et igas koolis tekiksid just sellised võimalused, mis toetavad seal õppivaid lapsi kõige paremini."

Vallavanema ütluste kohaselt on kaasava hariduse arendamine samm, mis peegeldab laiemalt kogu kogukonna hoiakuid. „Kui me suudame näha ja toetada iga last, olenemata tema eripärast, siis on kogu vald sellest tugevam," märkis Särkinen kindlameelselt.

Nõlvak rõhutas, et kaasava hariduse rakendamine ei ole projekt, millel on algus ja lõpp. „See on pidev protsess. Aga iga uus vaikusepesa, iga uus tööriistakomplekt või uus õpiruum on märk, et liigume õiges suunas," lisas ta.


* Projekt „Kaasava hariduse põhimõtete rakendamine Türi valla koolides" nr 2021-2027.4.08.24-0065. Projekti rahastasid Euroopa Regionaalarengufond, riik ja Türi vald.